
آیا جهان و تاریخ قابل تکرار است؟
از روایات استفاده میشود که گذشته چراغ راه آینده است، امام علی(ع) به فرزندش میفرماید: "از آن چه بوده، بر آن چه نبوده، استدلال کن که کارها همانند هم و نظیر یکدیگرند".منظور از سخن آن است که حوادث جهت شباهتی با هم دارند و هرگز مقصود آن نیست که هر چه در گذشته واقع شده است، صورت تمام و کمال در آینده رخ دهد.مشابهت غیر از مطابقت است. در مطابقت، هماهنگی کامل لازم است، در حالی که در مشابهت کافی است دو پدیده از جهت خاص بر هم منطبق باشند. در قرآن کریم بسیاری از سنتهای الهی درباره حوادث و پدیدهها بیان شده است که در همه جوامع و اعصار به طور یکسان اتفاق میافتد. از همین رو وقتی به گذشته نگاه میکنیم، میتوانیم کشف کنیم که چنین پدیدهای در آینده نیز رخ خواهد داد.
البته در جامعهشناسی رویکردی مطرح شده است که میگوید: "حوادث اجتماعی، حوادثی منفرد و غیر قابل تکرار هستند، چون امور اجتماعی محصول افعال اختیاری انسانهاست و شرایط اجتماعی هر روز تغییر میکند، پس نمیتوان برای امور اجتماعی قانونی ثابت و یکنواخت در نظر گرفت، ولی این رویکرد صحیح نیست. علاوه بر شواهد تاریخی، مستندات نقلی و ادله شرعی نیز این ادعا را تایید نمیکند، مثلاً قرآن مجید میفرماید: "آیا گمان میکنید بدون آزمایش وارد بهشت میشوید و آن چه در گذشته اتفاق افتاده، برای شما پیش نیاید؟".
در روایات آمده است که حادثه بنی اسراییل برای شما مسلمانان نیز رخ خواهد داد، ولی معنای تکرار حوادث آن نیست که از تمام جهات مثل هم باشند، مثلاً ما مسلمان و آنها از بنی اسراییل اند؛ پیامبر آنها موسی و پیغمبر ما محمد(ص) است؛ آنها در یک زمان بودهاند و ما در زمان دیگر، یعنی اگر از هر جهت مثل هم باشند، حداقل از جهت زمان عین هم نخواهند بود. و اما جهات اشتراکی در این میان وجود دارد، مثل انحراف امت موسی بعد از غیبت چهل روزه او و انحراف امت پیامبر(ص) بعد از رحلت حضرت و رها کردن امیرالمومنین(ع). پس نظریه صحیح، نه مطابقت کامل است و نه غیر قابل تکرار بودن، بلکه تکرار حوادث در بعضی جهات صحیح است.