
ارزش قرآن از منظر امام باقر(ع)
(b).jpg)
امام باقر عليه السلام بنا به نقل از كتاب «اصول كافى»، در باب فضل قرآن، درباره اين فرد و جامعه مىفرمايد:
«فَوَ اللّهِ لِهَؤلاءِ فِى قُرّاءٍ القران اعزّ من الكبريت الاحمر»
كبريت احمر يك عنصرى شبيه به گوهر شب چراغ است كه خيلى در عالم كم است. امام باقر عليه السلام مىفرمايند: كسانى كه نعمتها را مطابق طرح خدا خرج كردهاند،
«قُرّاء القُرانَ فَوَضَعَ دَواءَ القُرآنِ عَلى داءِ قَلْبِهِ»
دل را با داروى قرآن علاج كردهاند، كه مسير سفر قلب تا آخر عمر صحيح باشد. يعنى نعمت، درست هزينه شده و جايگاه دشمنان خدا نشود.
به تعبير قرآن: ميل به ستمگران در او پيدا نشود و خانه عشقِ به چهرههاى منفور خدا نباشد. دل مركز ايمان، عشق، مهر و اخلاق شود، يعنى نعمت قلب درست هزينه شود
«فَاسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ و اظْمَأَ بِهِ نَهارَهُ»
قدر نعمت شب و روز را بداند و با برنامه الهى پيش ببرد و دهان وجودش روبروى خدا باز شود؛
«وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّمَواتِ وَ الْارْضَ» «1»
تمام ذات و وجودش را براى گرفتن فيض، روبروى خدا بگيرد نعمت شب را هم براى حضرت حق بيدار باشد، يعنى يك لحظه شب او آلوده به گناه نشود.
چون مردم، روز در اداره و كارخانه سر كار هستند و خيلى فرصت گناه ندارند.
بيشتر مردم دنيا شب را به عنوان فرصت گناه انتخاب كردهاند. اما او شب را براى حضرت حق بيدار باشد.
شب آمد، شب رفيق دردمندان |
شب آمد، شب حريف مستمندان |
|
شب آمد، شب كه نالد عاشق زار |
گهى از دست دل، گاهى ز دلدار |
|
شب است انجم فروز كاخ نه طاق |
شب است، آتش زن دلهاى مشتاق «2» |
|
شب را اين گونه مصرف كند:
«فَاسهَر بِهِ لَيْلَهُ و اظْمَأَ بِهِ نَهارَه و قامَ بِهِ فى مَساجِدِه وَ تَجافى بِهِ عَنْ فِراشِهِ»
انسان بايد در اين دنيا عافيتطلب و غرق در لذات مادى نباشد. «تجافى» يعنى بدن را به سستى و تنبلى و تن پرورى نكشد.
«وَ قَامَ بِهِ فِى مَسَاجِدِه»
مساجد به وسيله او آباد از هدايت و معرفت و عبادت باشد. كه چنين انسانى تمام نعمتهاى بدن و تمام نعمتهاى سفره طبيعت را، درست هزينه مىكند.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
«فَوَ اللَّهِ لِهولاءِ فى قُرَّاءِ القرآنِ اعَزُّ مِنَ الْكِبْريتِ الأَحْمَرِ» «3»
و الله وجود اينها از گوهر شب چراغ كميابتر است. يعنى در شش ميليارد انسان بگرديد، تعداد بسيار اندكى مانند اينها را پيدا مىكنيد. كبريت احمر يك جماد است كه امام عليه السلام مىخواهد انسان ارزشى را تشبيه به يك جماد قيمتى كند، ولى مىگويد: كميابتر از اين جماد قيمتى است.
--------------------------------------------------------
(1)- كافى: 6/ 31، حديث 6؛ «أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ فِي الْعَقِيقَةِ إِذَا ذَبَحْتَ تَقُولُ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ لَاشَرِيكَ لَهُ اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ».
(2)- الهى قمشهاى.
(3)- كافى: 2/ 627، باب نوادر، حديث 1؛ «أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَال: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ ورَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عز و جل مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عز و جل الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ».
برگرفته از کتاب آثار مثبت عمل نوشته استاد انصاریان